Pages

Followers

5.8.11

Busana Muslimah



Busana Muslimah kini sudah menjadi salah satu trend pilihan bagi umat Islam sekarang. Namun apa ang menyedihkan kebanyakan cara pemakaian mereka tidak menepati ciri-ciri Islam yang sebenar. Semoga dengan entri saya kali ini sedikit sebanyak dapat memperbetulkan secara keseluruhan cara pemakaian sebagai muslimah demi mendapat keredhaan Allah SWT.


CARA YANG BETUL

Busana Muslimah yang betul dan tepat dengan kehendak ALLAH ialah:
  1. Menutup semua bahagian tubuh melainkan muka dan tapak tangan.Pakaian tersebut tidak mempunyai ciri-ciri perhiasan yang boleh menarik perhatian.
  2. Mestilah kainnya tebal. Mestilah tidak tembus cahaya dan tidak boleh nampak anggota tubuh. 
  3. Mestilah longgar (tidak ketat), supaya tidak menampakkan bentuk tubuh. 
  4. Tidak berwangi-wangian. 
  5. Tidak menyerupai pakaian lelaki. 
  6. Tidak menyerupai pakaian wanita kafir. 
  7. Pakaian tersebut mestilah tidak melambangkan kemasyhuran atau kesombongan. 
Semoga dengan penerangan kali ini dapatlah kita semak semula cara berpakaian kita bagi memenuhi kesemua ciri-ciri berpakaian di atas, Insyaallah.

CARA YANG SALAH

Berikut pula disenaraikan beberapa kesalahan yang biasa dilakukan oleh ramai wanita-wanita Muslimah samada mereka sedar atau tidak:
  1. Berpakaian ketat dan menampakkan beberapa bahagian anggota tubuh. 
  2. Menyerupai pakaian lelaki seperti berseluar panjang dan berkemeja. 
  3. Menyerupai pakaian wanita-wanita kafir seperti fesyen-fesyen terkini yang jelas bercanggah dengan cara berpakaian Muslimah. 
  4. Tidak menutup sebahagian anggota tubuh. Ada yang nampak telinganya, nampak lehernya, nampak rambutnya, nampak lengannya, nampak kakinya dan sebagainya. 
  5. Pakaian tersebut penuh dengan perhiasan. 
  6. Kainnya nipis sehingga boleh dilihat walaupun kain tersebut menutup auratnya. 
  7. Pakaian yang dipakai mempunyai ciri-ciri kemahsyuran, ke’glamour‘an dan nilai-nilai kesombongan orang yang memakainya. 
Mudah-mudahan dengan tersenarainya beberapa hal di atas, kita mendoakan agar anda dapat berubah dan mengambil tindakan untuk memperbetulkannya. Kadang-kadang ia bukanlah disengajakan tetapi adalah akibat salah faham yang dipengaruhi keadaan sekeliling yang membawa kepada kekeliruan sehingga tersasar daripada kehendak agama. Wallahua'lam.


1 comment:

  1. dunia akhir zaman,berpakaian tp masih lg telanjang..menampakkan sesuatu yg xsepatutnya dilihat..bila ditegur,hak kebebasan individu katanya,tapi tu semua hanya sekadar kata2 manusia yg menegakkan benang yg basah.Sedangkan kewajipan sebnarnya datang dari Allah..

    ReplyDelete